onsdag 8 februari 2012

Jag är tillbaka

Hela januari och nu alltså en bit in i februari så har jag knappt rört kameran över huvud taget. Inspiration och motivation har varit spårlöst borta. Tills nu. I söndags var vi till goda vänner som fått en liten bebis, Herr Larssons gudbarn för den delen. Jag tog med kameran ut i fall att jag tyckte att det var läge för några bilder. Men inte var jag direkt motiverad, för jag vet ju att det inte blir särskilt bra bilder inomhus med mitt objektiv utan att använda blixt. Irri! Så där och då bestämde jag mig för att köpa ett nytt objektiv.

Efter att ha kollat runt lite bland de fotobloggar jag brukar följa så förstod jag att ett fast 50 mm är många fotografers favoritobjektiv. Och då får man ett ljuskänsligt objektiv (f 1.8) till, tycker jag, ett rimligt pris. Så det blev ett Sony DT 1.8/50 SAM för 1 690 kr från Cyberphoto. Som verkar ha världens snabbaste leveranstid. Enligt lagerstatus skulle det komma in idag, så jag hoppades på att få det innan helgen. Men det kom på posten IDAG!

Nöjd? Än så länge, jajjemän. I morgon får kameran hänga med på jobbet också så kan jag fota i dagsljus och kanske få prova porträttfoto på någon snäll kamrat!

Nu har jag lekt färdigt för ikväll. Lägger ut några bilder som med mitt kitobjektiv hade varit omöjliga att få till.


Mitt nya objektiv tagit med det gamla objektivet.



Snappat upp tipset att fokusera manuellt vid korta skärpedjup för att få med rätt detaljer.


Favvohörnan i soffan.

1 kommentar:

  1. Hej och glad påsk! Är du fortfarande nöjd med ditt nya objektiv? Blev själv sugen på ett, jag har ju lika kamera som dig också. Kram från Jessica T

    SvaraRadera